Lekker duwen, trekken en voorkruipen

2 augustus 2016 - Beijing, China

30-7 (Astrid)
Vandaag is de dag dat we naar de Chinese Muur gaan! Na het ontbijt vertrokken we met zijn vijven. Het was gelukkig niet zo snikheet als de dagen ervoor. Het was zo'n anderhalf uur rijden en erg gezellig.
Eenmaal aangekomen bij de entree kregen we de vraag of we met de kabelbaan wilde, of met een skilift omhoog en rodelend naar beneden. Op de folder stonden foto's dat Michelle Obama en Willem Alexander dit ook hebben gedaan.
Milou vond de skilift eng, dus wij gingen met de gewone kabelbaan omhoog. De drie anderen wilden wel graag rodelen.
De kabelbaan bracht ons naar een hoger stuk van de muur. Deze lag precies in een wolk, met als gevolg dat het boven behalve druk ook ontzettend mistig was. Het was heel bijzonder. We hadden bedacht boven op de muur de anderen weer terug te zien, maar dat was echt nog ver lopen. Zoveel tijd hadden we niet.
Weer beneden kochten Milou en ik een lekker broodje (!) Subway omdat dat toch wel een stuk fijner is als lunch vergeleken met het Chinese eten.
Er werden veel foto's van ons gemaakt omdat we geen Aziatisch uiterlijk hebben, niet altijd fijn.
De chauffeur was al vier uur op ons aan het wachten, een uur langer dan afgesproken (oeps) dus het was tijd om weer terug te gaan. Een aantal van ons hebben in de bus een dutje gedaan. We werden afgezet in District 798, de kunstenaarswijk. We namen eerst wat te drinken en vervolgens hebben we een rondje gelopen. De wijk heeft een industriële uitstraling. Overal zijn galerietjes en winkeltjes. We hebben er goed rondgekeken, waarna we het wel weer hadden gezien. We namen een taxi naar een restaurant dat Skyla gisteren voor ons op een briefje heeft gezet (in het Chinees dus wij hadden geen idee waar). Aangekomen op de plaats waren Skyla en haar man Martin er ook al. Het was een hotpot-restaurant. Het concept is dat iedere tafel een hotpot op tafel krijgt, een pan met hete soep, waarin je je eten kunt gaarkoken. Je bestelt de losse ingrediënten en dan ga je aan de slag. Een soort wokken dus, maar dan in soep. Wij hadden een verdeler in onze pan zodat we twee verschillende soorten bouillon hadden om in te koken. De ene was een gewone, vooral voor ons. De andere was "not too spicy", maar dreef vol met gedroogde chilipepers. Natuurlijk hebben wij ook een hapje van de pittige kant genomen, dat ene hapje was ook wel weer meer dan genoeg.
Na het eten werden we meegenomen naar een heel leuk straatje met frutseltjes en eetkraampjes. Vervolgens kwamen we in een winkelstraat en liepen we naar de volgende gezellige staat. Ah, dus hier zijn de beijingers 's avonds! Langs het water was een stuk met allemaal terrasjes, karaokebars, en nog meer eetplekken. De winkelstraten en cafés bleven maar komen! Toen we moe waren namen we de bus naar huis, we stapten uit in het pikkedonker dus het was een beetje lastig om te zien welke kant we op moesten. We zagen twee iets oudere Chinese dametjes. Ik pakte het kaartje van het hotel waar in het Chinees op staat dat je naar het hotel wilt en liet dat aan de vrouwtjes zien. Ze schuifelde ermee naar een lantaarnpaal en begon druk te praten en gebaarde dat ze haar bril niet op had en vervolgens wees de druk pratend de weg. Het andere vrouwtje begon zich ermee te bemoeien. Ze was het er niet mee eens. Ze keek ook op het kaartje en wees naar de andere kant van de straat. We vertrouwden meer op dame twee en dat bleek ook de goede weg te zijn.

1-8
Dierentuindag! Traditie is dat we op vakantie een dierentuin of aquarium bezoeken, dus hoogste tijd om dat ook deze vakantie te doen! Na het ontbijt hielden we een taxi aan en lieten het briefje zien waar de receptionist van het hotel de drie tekens van dierentuin op had geschreven. Niet heel veel later werden we recht voor de ingang afgezet. Toen we de megagrote groep mensen zagen staan was het meteen duidelijk waar we de tickets moesten kopen. China is een erg drukbevolkt land en mede hierdoor kennen de Chinezen geen personal space. Hier is gewoonweg geen ruimte voor. In de "rij" werd dan ook geduwd en voorgedrongen. Hoe dichter bij de kassa je kwam, hoe erger het werd. Bij iedere kassa stond een meneertje om de orde enigszins te bewaken. Wij stonden in de rij vlak achter een mevrouw met een buggy voor haar tas, dit tot grote ergernis van iedereen om haar heen. Toen we de tickets hadden kropen we een beetje voor in de volgende rij waar de tickets gecontroleerd werden. Je zou kunnen zeggen dat we vrij snel zijn ingeburgerd. We begonnen bij de reuzenpanda's. Het was vrij makkelijk ze te lokaliseren: kijk waar een groep Chinezen staat te duwen en daar vind je het dier. De panda's waren zooo schattig!
Aan de achterkant van de zoo is een groot aquarium, de grootste ter wereld als ik Baidu (chinese google) mag geloven. Hier moesten aparte tickets voor gekocht worden, dus wederom een hoop geduw in de rij. Toen wij aan de beurt waren kroop een vrouw plots voor en begon druk Chinees te praten met de caissière. Ik was het hier niet mee eens dus ik riep boos: "Hey wacht even!". Er kwam nog een "ohh" uit haar mond en daarna hield ze wel op. Je moet hier je eigen ruimte opeisen, maar wanneer je dat doet wordt het ook meteen geaccepteerd.
Het aquarium was inderdaad megagroot. De verblijven van de dieren in verhouding met het aantal dieren dat erin zat was een beetje hetzelfde als hoe de mensen wonen en leven in Beijing. Best zielig dus. Er waren ook beluga's en die zijn heel cute.
Sommige mensen wilden liever foto's maken van ons dan van de dieren. Onze hoofdact gaven we toen we wat extra zonnebrand opsmeerden.
Na de dierentuin wilden we met de metro gaan maar belandden eerst ineens in een ondergrondse markt, nice! Vervolgens toch maar gewoon naar onze bestemming. We kwamen uit op een plein waar we Skyla en Martin zouden ontmoeten. Zij hadden echter last van het drukke verkeer dus liepen wij het winkelcentrum in op zoek naar een pinautomaat. Door verschillende mensen andere kanten opgestuurd, totdat iemand wat beter Engels kon en zei dat de atm onder de lift was, ernaast dus.
Deze avond wilden we echte pekingeend eten, want dat hadden we nog niet op. Marty is een kok en echt helemaal dol op eten. We werden meegenomen naar een restaurant van vrienden van hen waar ze de beste eend klaarmaken. Buiten kon je al zien hoe de eend in de oven hing. Het smaakte echt verrukkelijk. Zelfs op maandag was het superdruk in het restaurant. We werden verteld dat er vaak belangrijke mensen komen eten.
Na het eten hebben we nog een gezellig rondje gelopen en daarna zijn we naar bed gegaan.

Funfacts:
-Wanneer Chinese kinderen zindelijk moeten worden, dan wordt er gewoon gestopt met luiers of pampers zodat ze wel naar de wc moeten gaan. Buitenshuis gaat dit natuurlijk weleens mis. Om een vieze broek te voorkomen wordt de broek kapot geknipt bij de billetjes. Mocht de nood hoog zijn en de wc ver, dan kan het kind ergens in een hoekje gaan zitten. Lekker hè?!
-Wij vinden de westerse teksten op de shirts hier zo grappig, wat we onder andere hebben zien rondlopen:
Aeropuehto alifornia
Musick
Double name
I <3 bj (afkorting voor Beijing, maar ook voor iets anders...)
Add a graffiti
Not feel good
No fixed no life

1. Richard:
    2 augustus 2016
    Haha, die t-shirt teksten slaan nergens op :p

Klinkt wel leuk allemaal! Veel plezier in Pingyao!
  2. Joke:
    Lieve Astrid en Milou
    wat een ervaringen doe jullie allemaal op Ik denk dat alleen het eten al een hele belevenis is. .Zoals in jullie vorige mail met al die ingewanden en poten In Nederland zoude wij zeggen dat het honden voer is maar daar een lekkernij
    Verschil moet er zijn.
    Hebben jullie de Chines muur niet opgelopen of mag dat niet?
    jullie krijgen al wat Chinese trekjes en laten de kaas niet van je brood eten want voordringen hoort er ook niet bij
    Geniet nog maar zolang jullie daar zijn
    veel leve groeten en een kusje van OMA
  3. Iris:
    2 augustus 2016
    HAHA "no fixed no life" ja dat zijn de ware wijsheiden.

Goeie verhalen hebben jullie!! Klinkt echt leuk en spannend!
  4. Annelies Hillemans:
    2 augustus 2016
    Eindelijk echte panda's. Al je hele leven naar uitgekeken! Geen wonder dat je daar wat voor over had. Wat een chaos. Maar jullie staan je mannetje! Trots op jullie hoor!
  5. Yoshi:
    3 augustus 2016
    Classic chinees betaalde teksten op 't-shirts
  6. Yoshi:
    3 augustus 2016
    Ik bedoelde vertaalde, niet betaalde.

Classic Swype