Oversteken & oogschaduw

16 juli 2016 - Moskva, Rusland

(Milou) Vanochtend om zes uur op was niet zo leuk, maar had gelukkig wel zin. Het was namelijk redelijk druk op Schiphol. Gelukkig ging het inchecken van onze backpacks redelijk snel (die dingen worden best zwaar na een tijdje wachten), waarbij de mevrouw die ze incheckte nog zei: "Ik dacht al, wat gaan jullie in Moskou doen, maar ik zie dat jullie ook naar Beijing gaan!" Alsof het heel gek is om naar Moskou te gaan. Ik geloof sowieso niet dat ze de reis erg zag zitten toen we vertelden wat het plan was; toen ze in mijn paspoort keek hoorde ik haar mompelen: "Goh, 21 jaar..." Ze vond het heel moedig van ons, en wijzelf stiekem ook wel een beetje!

Inmiddels zijn we aangekomen in Moskou. Na een lange wacht bij de paspoort- en visumcontrole op het vliegveld werden we opgehaald door Dimitri van Tiara Tours, de organisatie waar we de reis hebben geboekt. Hij vertelde ons over Moskou en bracht ons, samen met nog twee anderen die dezelfde reis gaan doen, naar het hotel. Heel fijn, want hij regelde ook meteen het inchecken en vertelde hoe de metro werkt. De hotelkamer zelf is redelijk simpel; wel grappig was dat ze de andere reizigers (een jongen en meisje) vroegen of ze een double bed wilden, terwijl wij zonder te vragen aparte bedden kregen. (Wat wij ook prima vinden, maar het is hier dus onmogelijk dat je homoseksueel zou kunnen zijn!)

Na een avondje de stad een beetje te hebben verkend, zijn we al wat bijzonderheden tegengekomen. Allereeerst het oversteken. Voetgangers zijn er genoeg, maar hoe je van de ene kant van de straat naar de andere kant komt was ons een raadsel. De auto's rijden erg hard en stoplichten zijn zeldzaam. Toen we naar het Kremlin wilden lopen, kwamen er gelukkig bouwmannetjes aan die we na hebben gedaan; blijkt dus dat je gewoon heel hard moet rennen en hopen dat je niet wordt aangereden. Op de terugweg kwamen we er overigens achter dat op sommige punten een ondergrondse oversteekplaats (een ondersteekplaats?) is. Dus dat is fijn om te weten haha.

We hebben gegeten naast het Kremlin, in een hippe tent die drankjes in jampotjes serveerde. We bestelden zalm met 'little salad' en kregen een homp zalm met drie blaadjes rucola, dus daarna zijn we nog maar frietjes gaan eten bij de McDonald's, die ernaast zat.

Fun fact: Dimitri vertelde ons dat er 16 miljoen mensen binnen de rondweg van Moskou wonen, die 110 km lang is. Ander funfact: Blauwe oogschaduw is extreem hip in Rusland, en hoe meer, hoe beter. We hebben oerlelijke exemplaren gezien, erg vermakelijk. We hebben daarnaast ook alvast één woord Russisch geleerd, maar meteen wel het handigste woord metrotechnisch gezien: выход, oftewel: Exit! Morgen hebben we een hele dag om de stad te verkennen, dus dan ongetwijfeld nog een update met gekke funfacts en mooie (vooral grote) gebouwen.

Ps wil je de route zien die we gaan afleggen? Klik dan op 'kaarten'. Daar zie je ook hoeveel kilometer we nog gaan afleggen en hoeveel we al hebben gehad! Op het moment van schrijven zouden we 2159 km hebben afgelegd. Klopt ongeveer wel: op Utrecht centraal zagen we vanochtend een bordje dat Moskou 2413 km weg was.

Russische groetjes van ons!

1. Elma:
    16 juli 2016
    Ik verwacht ook selfies van jullie met blauwe oogschaduw, Russische blauwe oogschaduw. Veel plezier damens!
  2. Iris:
    16 juli 2016